Mandag 16/5

Arrrrgh! Aldrig kommer jag mig for att skriva har, men jaja, jag skriver nu iaf :)

Mandag morgon och jag ar hos neils mamma. Det ar stralande solsken ute men fortfarande kyligt, klockan ar bara 9 dock.

Ok sa i lordags kvall var vi till Exit Glacier, det ar typ 2 mil harfran. Det var riktigt haftigt. Dom hade satt upp skyltar sa man kunde se hur mycket isen hade smalt de senaste... 200 aren eller sa. Otroligt vad fort den har smalt.

Det var sa otroligt fint pa vagen dit. Man aker som typ i en dalgang, brevid resurrection river...  se sjalva

Ahhh, ja just ja... Dom har ju kollibrin har! Otroligt!
Haromdagen nar jag satt pa altanen i solen sa horde jag nagonting alldeles ovanfor mitt huvud, det lat som en jattestor insekt av nagot slag. Jag duckade och vart skitradd men jag vander pa huvudet och ser en liten liten liiiiiten killibro sta still i luften. Amaaazing! Jag har aldrig sett en kollibri forut. Dom kommer tydligen hit i Maj och stannar i tva manader och sen flyger dom val tillbaka till sydamerika tror jag. Neils mamma matar dom, man blandar socker och vatten och kokar det sa sockret loses upp... Sen har dom speciella kollibri matare som dom haller vatskan i. Ja ni kanske ser sjalva pa bilden... Ja jag vet, superdalig bild  men det ar den basta jag har an sa lange. Dom ar sa himla sma och snabba, helt otroligt.

Ok jag har val inte sa mycket mer att beratta just nu... tror jag :P
Allt ar bra annars faktiskt. Det borjar bli riktigt gront har nu i alla fall. Det ar fortfarande snohogar kvar i skuggan...
Men det ska val smalta sa smaningom :)
Nu ska jag prata med mamma for hon dok upp pa skype.
Kramar

Sondag natt 17/5

Attans vad jag ar dalig pa att skriva!! Sorry... Men den har veckan har varit ganska innehallsrik! Eller... kanske inte, men varje ledig stund sa har det varit fiske :) Inte sa jattekul for den som inte ar inresserad kanske men jag tycker det ar ganska kul.
Det har varit soligt har nastan hela veckan men sa fort man kommer i narheten av havet ar det svinkallt. Sydliga vindar har betyder att det blaser utifran havet och det blir riktigt kallt.

I alla fall sa kan jag skriva mer i morrn och lagga upp lite bilder. Vu var till Exit Glacier idag, riktigt spannande faktiskt...
Men nu e det sangdags for Annapanna iaf, jag e trott som... fan!

natti natti

Mandag 11/5

Hej hej!

Jag har inte skrivit pa ett tag igen, sorry!

I alla fall sa har val inte sa mycket hant sen sist. I fredags sa lekte jag med Tommy en 5 arig pojke och jag lyfte upp honom, vi lekte typ tjuv och polis och jag fangade honom :) I alla fall sa maste jag ha strackt en muskel i brostet eller nat for det borjade varka, jag tog ibroprofen och det hjalpte. Men igar sa krattade jag KOTTAR (ja inte gamla lov, man krattar kottar i alaska haha) hemma hos neils mamma for jag hade trakigt och faaaaan vad ont jag fick i brostet och det varkte under armen och i skuldran. Jag trodde inte jag skulle kunna sova igarkvall, men jag lyckades pa ngt satt. Sen i morse... jag vaknade och... jag grinade for jag hade sa ont, fy satan! Jag kunde inte ens andas in ordentligt for det gick som knivar genom mig, hemskt var det. Jag fick nastan panik... sa jag tog bilen till neils mamma, det ar bara 2 minuter harfran sa jag kunde kora, bra med automat ibland... I alla fall sa var jag tvungen att fraga om hon hade nagra starka piller mot smarta, sa hon gav mig Travis medecin mot stark migran :P Sadana man blir yr och trott av, jag tog en och korde hem igen... Neil var fortfarande i sangen men gick upp nar jag kom hem. Han sa att jag var tvungen att aka tillbaka till hans mamma for han ville inte att jag skulle vara sjalv nar jag hade sa ont... Sa han skjutsade dit mig och jag satte mig pa altanen i solen och det blev faktiskt lite battre. Men jag hade till och med svart att prata for det gjorde sa javla ont.
Jag fick en skon dag i solen i alla fall. Det har val varit en sadar 15 grader har idag.
Nu ar klockan 22 nagonting och jag ska ga i sang... Det ar mycket mycket battre nu. Jag kan prata utan att det gor ont och jag kan typ hosta llite forsiktigt. Jag vet inte om jag ska ta ibroprofen nu eller en till tablett av dom dar starka..... Ibroprofen ar nog battre eftersom dom ar for inflammation och muskelsmarta etc etc... Jaja...
Go'natt! Jag skriver mer i morrn...

Kraaaaaaaaamar

Fredag 8/5

Pa vagen hem fran Anchorage igarkvall vid 21-tiden.

Hej hej!

Klockan ar snart 9 pa morgonen har. Jag vaknade vid 8 men jag ar trott. Jag lag och laste igar till efter 2, Nora Roberts, Blue Smoke. Det ar min andra bok pa engelska. Den forsta var Steven King, Rose Madder. Jag trodde det skulle ta evigheter att lasa en bok pa engelska men det gar lika fort som att lasa pa svenska.

Igar var vi till Anchorage och kopte en batmotor, jatteskoj! :P
Ok, det var i alla fall kul att fa komma bort fran bear lake road och seward for en dag.
Bilresan till Anchorage ar sa otroligt fin. Nu har ju nastan all sno smalt ocksa, fast inte uppe i bergen forstas.
I Anchorage var det riktigt fint, bjorkarna var pa vag att sla ut och det var mycket varmare an har, Jag forstar inte riktigt hur det kan vara tidigare dar da det ar mer norrut an seward, men men...

Vi var hem till farbrorn som hade motorn och medans jag star dar pa hans uppfart och glor sa tittar jag pa hans cheva van och tro det eller ej, men pa stotfangaren i bak sa sitter det tva klistermarken pa det ena star det "SVERGIE" och det andra "SKANE" :) Jag vart alldeles till mig och det visade sig att hans svarmor var svensk och hans foraldrar var fran Norge... Varlden ar val allt bra liten iaf. Han pratade ingen svenska eller norska vilket var lite synd.

Efetr det sa akte vi till Fred Meyer och handlade mat. Fast dom har allt mojligt dar men Neil hade sa ont i ryggen sa han ville bara ut darfran sa jag  fick aldrig ga och titta pa nat annat an mat, blaaaah!
Sen bar det av till Arbys, typ en snabbmatkedja... :P Jag at en umm... hamburgare fast med tunnskuret kott och cheddarost i och mozarellasticks, det var supergott! Jag maste passa mig sa jag inte gar upp i vikt igen :P Det blir en hel del skitmat kan jag ju tala om.

Ah just ja, vi sag sa himla manga algar efter vagen... dit och hem. Det ar sa otroligt mycket algar har. Man ser dom hela tiden. Harom kvallen var det tva algar pa hans foraldrars tomt och en dag var det en ko och kalv dar ocksa. Dom kommer jattenara och alla hundar i omradet blir som tokiga, fast det verkar som om algarna inte bryr sig ett dugg.

Fa se nar jag far se en bjorn... Dom har ju vaknat nu iaf.

Oki doki, nu ska jag fixa till mig. Ska snart ivag och passa kids. Kanske det blir en tur med baten senare ocksa.

Kramar

Telefonnummer!

Jag har mobiltelefon nu! Man ska ju inte lagga ut nummer pa internet men men,...
907 491 0574
for att ringa fran sverige maste ni sla 001 forst tror jag :)
Jag vet inte om den internationella tjansten funkar an, men den kommer att funka inom 24 timmar iaf :)

Tisdag 5/5

Hej hej!

Jag har precis kommit hem fran neils mamma, jag gick hem vilket var riktigt skont. Fast det ar kallt har idag, typ bara 7 grader eller nat. Inte for att det hindrar folk fran att ha shorts och t-shirt. Ni skulle bara se hur manga ungar som cyklar omkring halvnakna! Det ar ju fan svinkallt ju! Haromdagen sa var det hur fint som helst ute fast kallt.... Jag sag folk nere i stan med kjol och flip-flops ! Idioter! Jag hade typ vinterjacka och vinterskor och jag var anda kall. Ja ja det finns ju folk till allt.

Igar var vi ut pa havet med baten igen. Neil tog ut tva killar som ville fiska och jag fick folja med ocksa... men inget fiskande for mig dock. Det var jattefint vader fast det blaste kallt fran havet och nar solen forsvann bakom bergen vart det riktigt kyligt.  Dom fick 5 torskar igen och en... umm... skitacklig fisk! Den var tjock och gron med taggar pa fenorna som tydligen ar giftiga. Den sag ut som en dinosaurie. Jag var skapligt radd nar neil tog upp den i baten :( Men det gick bra, han kastade i den i vattnet igen.

Nu ska jag fixa disken och stada undan lite, maste plocka ihop lite ren tvatt och lagga ned i resvaskorna! Ja!!! Jag har haft mina vaskor packade i typ 3 manader nu, haha! Vi far val se om jag packar upp dom snart eller om jag drar hem :P Jag kan ju tala om att det ar nog ganska sa jobbigt for honom att se mina vaskor packade hela tiden plus att han vet att jag har flygpengar hem :P Men det skiter jag i... fan... :P

Oki doki, kanske skriver mer senare idag
Kramar!

Bilder

Var pakladd for att inte branna ryggen!

Neil vevar in stortorsken :)

Havsutter vi sag fran baten.

Harlig utsikt!

Jag vid Kenai Lake

Kenai Lake

Ganska sa maffigt

I'm back!

Ok, dags att skriva lite blog igen da :)
Jag sitter inte vid datorn sa mycket nu for tiden, men jag ska forsoka halla er uppdaterade.

Inte sa mycket har val hant sen senast. Fast saker och ting ar iaf battre nu, fast dom kunde val vara annu battre, men men... man far vara glad for det lilla eller? :P

I alla fall sa har senaste veckan varit helt underbar. Stralande solsken varje dag! Jag har som vanligt passat barn och vi har varit ute pa altanen nastan hela dagarna. Superskont!

Igar var vi ut med baten och fiskade. Jag var sa himla nervos for fiskarna man fangar har ar ju inte direkt nagra sma mortar som hemma :) Fiskespon och harpuner stora som fan!
Nar vi kom ut igar sa var jag riktigt nervos kan jag saga. Han borjade satta pa bete pa krokar som var 20 ggr sa stora som hemma. Blackfisk, lax och stora sillar anvande vi som bete. Jag var ju radd for bara betet i sig :) Ok sen sa skulle man lata det sjunka till botten, vilket tog evigheter! Sa himla djupt vatten... sa det skramde mig lite ocksa.  Sa satt jag dar med mitt supertunga fiskespo och fiskade efter helleflundra... umm.... Efter ca 10 minuter hade jag napp och skulle till att borja veva in, men tjena! Det var sa javla tungt, jag sa att jag aldrig skulle klara av att veva in hela linan. Men jag fixade det efter manga om och men och en hel del svarande :) Anyways, det var en TORSK jag hade pa kroken :) Min arm varkte som aldrig forr nar jag var klar och jag sa att jag kommer aldrig kunna veva in en till.  Anyways, efter det sa flot det pa, jag fick typ 7 torskar och 1 pollack, det ar val nan typ av sej eller torsk det ocksa tror jag. Jag klarade av att ta upp alla fiskar sjalv! Jag vevade som en dare tills min arm typ domnade bort, haha.
Helt sjukt, Anna sitter ute i en liten bat i alaska och fiskar torsk!
Egentligen ville vi val ha halleflundra men jag ar lite glad att iaf jag inte fick ngn san, dom kan bli superstora och dom fightas som attans. Inga smafiskar har inte!
Vi fiskade i typ 8 timmar eller sa, och sammanlagt fick vi 20 torskar, det var hur kul som helst och nu kan jag inte vanta tills nasta gang vi ska ut och fiska :)

Neils kompis Jim roker fisk, han ar tydligen hur duktig som helst och han fick all torskt. Sa idag var vi ner till hamnen dar dom har en rensningstation. Dom rensade och fileade fisk medan jag tittade pa batar och turister :)

Vi akte en tur med bilen pa eftermiddagen idag, till Moose Pass och Kenai Lake.... Vi stannade vi en liten sjo och kastade lite efter oring, men vi fick ingen. Men det var sa himla fint dar vi var. Sjoarna ar ju ocksa gronaktiga till fargen och det ar som stenstrander overallt... otroligt fint!
Sen at vi hamburgare i Moose Pass, mums! Supergod burgare, fast pommes fritsen var nog dom absolut godaste jag har atit nagonsin!

Gaaaasp! klockan ar ca 8.30 just nu och jag borjar bli riktigt trott, det har varit en riktigt trottsam helg, men riktigt skoj!